O projekte
Názov projektu:
Podniky pre trvalo udržateľný rozvoj miest / Enterprises for a sustainable urban development
V skratke: "SUSTAIN"
Projekt v programe cezhraničnej spolupráce Maďarsko - Slovenská republika 2007-2013, kód projektu: HUSK/1001/1.1.2/0046
Mestá sa stále častejšie stávajú motormi pre národný hospodársky rast a magnetmi pre nových obyvateľov. Udržateľný rozvoj miest je pod tlakom pre stále viac a viac ekonomické, ekologické a sociálne problémy. Jedným z hlavných problémov v mestách strednej a východnej Európy je bývanie, energetika, stavebníctvo, obnoviteľné zdroje energie. Riešením týchto problémov je trvalo udržateľný rozvoj miest. A práve tento projekt je postavený na báze udržateľnej architektúry a stavebníctva. Projekt predstavuje veľa výziev a príležitostí, otázka má stále väčší význam, ale nie je využívaná v tomto regióne. Významnou oblasťou tohto projektu je sektor stavebníctva, ktorý čelí hospodárskej kríze, finančným problémom a dramatickým poklesom projektov. V posledných rokoch príklady v rôznych krajinách (nevynímajúc ani Maďarska ani Slovenskú republiku) ukázali, že zavedenie miestnej (napr. regionálnej) meny, prispieva k spolupráci miestnych podnikateľských subjektov a k ich konkurencieschopnosti. Pri zvýšenej mobilite ľudí a pri ich klesajúcej schopnosti kúpiť si vlastný byt, je potrebných viac nájomných bytov.
Partneri projektu
-
Vedúci partner projektu EUROPÉER Európa Fejlődésért és Együttműködésért Közhasznú Alapítvány (v skratke: EUROPÉER Alapítvány), HU
(Pred tým: Fejlesztési Akadémia és Továbbképző Intézet Közhasznú Alapítvány, Budapešť (HU), organizácia vystúpila z projektu).
-
Cezhraničný partner projektu Regionálna rozvojová agentúra pre rozvoj Dolného Zemplína, Trebišov (SK)
Rozpočet projektu
-
Rozpočet projektu /SK/: 150 495,00 EUR
-
Výška podpory (zdroje ERDF: 80,75%): 121 524,71 EUR
-
Výška podpory zo ŠR (14,25%): 21 445,54 EUR
-
Vlastné zdroje (5%): 7 524,75 EUR
Realizácia projektu
-
Začiatok: 16.04.2012
-
Koniec: 31.12.2014
Ciele projektu
- podpora spolupráce v podnikaní,
- uľahčenie cezhraničnej spolupráce podnikateľov,
- poskytnúť podnikateľom, malým a stredným podnikom znalosti, nástroje a techniky na moderné riadenie podniku,
- inšpirovať dialóg o udržateľnom rozvoji miest medzi podnikateľmi, organizáciami a občanmi miest,
- inšpirovať podnikateľov, politikov, mimovládne organizácie a občanov, učiť sa od seba navzájom a spolupracovať na transformovaní menej udržateľných miest na viac udržateľné,
- poskytnúť prehľad o ekologických stavebných normách, nástrojoch na meranie ukazovateľov, ekologických iniciatívach za účelom sledovania dopadu na rozvojové plány miest,
- pomáhať identifikovať a vytvárať investičné, obchodné a partnerské príležitosti, hľadanie novej formy spolupráce, ako napríklad zavedenie miestnej meny.
Cieľové skupiny dotknuté projektom
1. Priame cieľové skupiny:
-
architektúra a dizajn
-
stavebné firmy
-
výrobcovia stavebných materiálov
-
poskytovatelia technológii
-
majitelia budov
-
mimovládne organizácie zriadené súkromnými spoločnosťami
-
projektoví partneri
Priame cieľové skupiny sa aktívne zapájali do realizácie projektu, a to napr. ako subdodávatelia na vykonávanie niektorých činností s aktívnou účasťou na niekoľkých workshopoch alebo sa aktívne zapoja do prípravy štúdií.
2. Nepriame cieľové skupiny:
- obce
- vysoké školy a vzdelávacie inštitúcie
- obyvateľstvo
Nepriame cieľové skupiny neboli aktívne zapojené do projektu, ale napriek tomu budú mať prospech z výsledkov projektu, a to buď priamo (sprievodca, brožúra, štúdie), ako aj nepriamo (lepšie služby, viac konkurenčných spoločností, technológie, atď.)
Výsledky projektu
Novinky v oblastiach:
- zavedenie miestnej meny (peňazí) v obidvoch štátoch môže byť vhodným nástrojom regionálneho rozvoja a spolupráce medzi firmami
- nové a inovatívne nástroje pre firmy
- priamy spôsob zdieľania znalostí (napr. e-learning)
- vytváranie nových databáz